Cieńków – Barania Góra

Żółty szlak z Cieńkowa na Baranią Górę – czyli owocna zmiana planów.

Cieńków – Gawlasi

Plan zakładał szybkie przejście spod OSP w Wiśle-Czarne niebieskim szlakiem na Baranią Górę, jednak z powodu wyścigu kolarskiego trasa w stronę zameczku prezydenckiego była zamknięta. Naprędce wymyśliliśmy plan B, który zaowocował 23-kilometrową trasą i pięknymi widokami.

Nasz plan B zakładał przejazd do OSP Czarne od strony Wisły-Malinki (ul. Cieńkowska), nie zakładał jednak pokonywania dróg skodą w stylu alpejskim. Po paru bardziej stromych podjazdach, z którymi mieszkańcy radzili sobie nader dobrze, postanowiliśmy zostawić auto poniżej Rancza Cieńków. Co za radość – zobaczyć „samotne drzewo”, symbol Cieńkowa, latem!

Widok z Cieńkowa

Stamtąd ruszyliśmy żółtym szlakiem, prowadzącym przez Gawlasi na Baranią Górę. Już od początku rozpraszały nas wszechobecne soczyste jagody (pod koniec czerwca!) i dym z ulokowanych przy szlaku wędzarni sera. Część drogi od Cieńkowa jest bardzo malownicza, jak na dłoni widać niedaleki zamek prezydencki nad zaporą Czarne.

Trasa nie jest wymagająca i wiedzie ok. 5 km drogą asfaltową. Następnie na rozgałęzieniu kierujemy się w górę zgodnie z oznakowaniem na nieodległy Gawlasi, skąd zielonym szlakiem można skręcić w lewo na Skrzyczne (2.45 godz.) lub w prawo w stronę Baraniej przez Magurkę Wiślaną. Tym razem nie zmieniamy planów i skręcamy w prawo, spoglądając uprzednio w stronę Skrzycznego i Jeziora Żywieckiego:

Widok w drodze na Baranią
W drodze na Baranią

Magurka Wiślana – Barania Góra – Przysłop, Schronisko PTTK

Niewymagający szlak w stronę Magurki Wiślanej wiedzie przez rezerwat Barania Góra, czas przejścia to ok. pół godziny. Z Magurki Wiślanej podążamy dalej w stronę Baraniej, chociaż czerwony szlak w kierunku Węgierskiej Górki wygląda bardzo zachęcająco.
Gdy docieramy na szczyt Baraniej, jest zimno i trochę się chmurzy, więc nie zostajemy długo na wieży widokowej. Gdzieś w oddali za chmurami chowa się Babia Góra.

Widok z wieży widokowej na Baraniej
Widok z wieży na Baraniej

Po długiej, chociaż niezbyt męczącej wędrówce, mamy jeden cel: coś ciepłego do jedzenia w schronisku na Przysłopie. I tu, choć z górki, schodzi się dość wolno kamienistym szlakiem, który po wcześniejszych opadach wymaga wzmożonej ostrożności. Schronisko PTTK pod Baranią Górą na pierwszy rzut oka nie przypomina schroniska górskiego (bardziej przyciąga uwagę drewniane Muzeum Turystyki Beskidu Śląskiego), jednak po wejściu widać, że budynek był niedawno wyremontowany, plusem jest spora jadalnia i niedługi czas oczekiwania na posiłki. Ekipa schroniskowa jest przyjazna i widać, że wszyscy bardzo się starają. Nie potrafię sobie odmówić smażonego sera, a Łukasz zamawia żurek (solidna porcja), martwiąc się, że nie zdąży tego spalić 🙂

Powrót na Cieńków

Podróżowanie samochodem ma tę zaletę, że uniezależniamy się od ewentualnych opóźnień komunikacji. Ceną jest to, że trzeba wrócić do konkretnego punktu bez możliwości zmiany trasy. Wracamy więc na Cieńków początkowo czerwonym, a następnie czarnym szlakiem w stronę Wisły-Czarne. Po drodze mijamy wielu rowerzystów i myślimy sobie, że następnym razem trzeba się tu wybrać z sakwami – podjazd do schroniska nie jest stromy i prowadzi cały czas wzdłuż Czarnej Wisełki.

Ostatni etap to przejście drogą asfaltową do ulicy Cieńków, którą można dojść do żółtego szlaku, gdzie zaczynaliśmy wędrówkę. Tutaj można zobaczyć Wisłę niekomercyjną, z drewnianymi domkami i pasącą się sarną w zagajniku i owcami na halach. W takiej scenerii trudno nie skusić się na kawę i wymarzone zdjęcie przy „samotnym drzewie” – latem naprawdę samotnym, bo nieobleganym przez narciarzy.

Kulturowy wypas owiec na Cieńkowie
Widok z Cieńkowa i my
My na Cieńkowie

Informacje:

Czas przejścia: ok. 7 godzin spokojnym tempem (odpoczynek w schronisku)
Długość trasy: 23 km
Trudność: Łatwa
Podejścia:  709 m
Widokowość: Średnia

Cienkow_mapa

1 myśl w temacie “Cieńków – Barania Góra”